EditRegion1E
ditRegion4
EditRegion3
|
|
Oxy 103 Alpha en de koningin
Van alle oliemaatschappijen die in 1980 in Lybie aan
oliewinning deden is en blijft Occidental Petroleum de meest opvallende. Het is
een maatschappij met veel macht wat kan blijken uit onderstaand verslag van de
terugkeer naar Lybie van de Amerikaanse oliemaatschappijen. De terugkeer werd
mogelijk doordat de Amerikaanse boycot van Lybie ophield. Deze boycot werd ingesteld naar aanleiding van de bomaanslag op een PanAm
Boeing 747 die in Lockerbie, Schotland neerstortte. De Amerikanen kwamen er na
langdurig onderzoek achter dat de Lybische geheime dienst hierbij betrokken was.
Kolonel Khadaffi moest hier ook van hebben geweten. Jaren later werd de boycot opgeheven nadat Lybie schuld had erkend aan de bom-aanslag op vlucht Panam 103. Eveneens werd een compensatieregeling getroffen voor de familieleden van de slachtoffers. Daarmee werd de weg vrij vrij gemaakt voor de rentree van de Amerikaanse oliemaatschappijen in Lybie. Als eerste stond Occidental vooraan bij de biedingen voor nieuwe concessies.
In July, Occidental Petroleum ('Oxy') announced that it has officially resumed
production in Libya since the economic sanctions imposed in 1986 forced all US
oil companies to leave the country. The wells, in the prolific Sirte basin, were
turned over to a subsidiary of Libya's National Oil Company (NOC), but
Occidental received no profits. Libya's support of terrorism was the reason
offered for the embargo, and it is still on that list despite the renewed ties
since 2004. Occidental was one of the first US oil companies to produce in Libya
during the 1960's and it will now take over production of wells producing 12,000
to 15,000 barrels of oil a day. Earlier this year, Occidental won the rights to
drill additional sites over the next 5 years, as US companies earned the lion's
share of new oil drilling concessions beating many European rivals, which had
faced little American competition during the late 80's and, especially, the
90's. Occidental won nine of the fifteen on auction, which will be added to the
four it regained encompassing an area totalling 130,000 sq. km. In fact,
Occidental Chairman and Chief Executive Officer Ray R. Irani said that
Occidental would have the largest oil and gas acreage in Libya thanks to the
combination of new exploration licenses and the resumption of production at its
former wells. While Occidental's stock price moved little on news of Oxy's
resumption of Libyan production, Ray Irani believes shareholders will benefit
from the company's return to Libya predicting the company's return to the Sirte
basin will, immediately and favorably, affect its current global production
output while having significant potential to increase said output by investing
in enhanced oil recovery projects.
Occidental wist terug te keren op basis van de status die dit
bedrijf bij de Lybische kolonel Khadaffi had. Opvallend genoeg werd Oxy geleid
door Armand Hammer, een Jood, die ook in de toenmalige USSR veel zaken had
gedaan. Ondanks Khadaffi's anti-Amerikaanse en anti-Zionistische houding stond
dit de oliewinning door Oxy niet in de weg. Deze discrepantie tussen politieke
en economische motieven werd later ook waargenomen in Angola bij de relatie
tussen Zuid-Afrika en Angola versus de diamantwinning in Angola door een
dochteronderneming van het Zuid-Afrikaanse bedrijf de Beers.
Oxy 103 Alpha
Occidental had in de buurt van ons Mobil kamp ook
een kamp waar olie werd gewonnen. Dit was Oxy 103 A ( Oxy One Oh Three Alpha )
Een grotere tegenstelling tussen de 2 kampen was niet denkbaar. Waar het Mobil
management een minimalistische politiek voerde en dus geen investeringen deed in
haar kampen behalve op het gebied van oliewinning stelde Occidental er belang in
om het haar werknemers zo comfortabel mogelijk te maken. Deze insteek werd
gereflecteerd in de kwaliteit van het hele leven in het Oxy kamp. De behuizing
en andere secundaire voorzieningen waren optimaal. Er was een grote kantine waar
200 man makkelijk terecht konden. Alles was brandschoon en de kwaliteit van het
eten was prima. Je kon zoveel opscheppen als je maar wilde volgens een typischAmerikaans stramien. Zetten we daarnaast "ons" Mobil kamp dan was dat toch echt
wel droefenis: slechte Portokabins, slechte organisatie van het hele kamp
waaronder de technische staat van voorzieningen en materieel zoals de voertuigen.
Ook had Mobil geen hangar voor zijn vliegtuigen waardoor veel onderhoud gedaan
moest worden in de open lucht. Gezien het continue problem van het zand was dat
voor Schreiner geen optie. Tot ons geluk was contractueel gebruik van een hangar
ruimte bedongen. Hierdoor werd Mobil gedwongen om hangar-tijd te huren bij
Occidental. Eens per week ging er een Twin-Otter voor maintenance naar Oxy voor
onderhoud. Voor de vliegers was dit een feestdag want je hoefde alleen naar OXY 103
Alpha te vliegen en dan was je de rest van de dag vrij. Aangekomen bij
Occidental kon je iedere keer weer niet anders dan verbazen over de
uitmuntende kwaliteit van het Occidental kamp in al zijn verschijningvormen. De
hangar die blinkend schoon was en geoutilleerd met alle benodigde gereedchappen
en faciliteiten voor Twin-Otter onderhoud. Hoewel we soms wel eens nodig
waren om sommige klachten toe te lichten liepen de flyboys over het algemeen in
de weg en waren mannen als GWK Jan Staat ons liever kwijt dan rijk. Dus
werd onze dag besteed met lezen, lekker eten en zwemmen in het zwembad. Dat Occidental goed bij kas zat werd onder ander aangetoond door de outillage van haar kampementen. Maar de macht die datzelfde geld met zich meebracht wat mij beteft al in 1980 aangetoond toen Occidental
werd getroffen door een bijna-ramp: de Oxy 103 Alpha gas blow-out.
Koningin
Het was op onze dag van maintenance dat Occidental zich
genoodzaakt zag om externe hulp in te roepen voor de bestrijding van een gas blow-out op hun site. Bij ernstige
calamiteiten van deze aard zijn er gespecialiseerde maatschappijen voor de
bestrijding van oliebranden of gas blow-outs. De bekendste was Red Adair. Twee
van zijn medewerkers, Boots Hansen
and Coots Matthews, verlieten in 1978 de Adair Company om hun eigen maatschappij Boots & Coots op te richten. Net zoals Adair Company was dit een bedrijf
gespecialiseerd in "Oil Well Control". Zij kregen
de opdracht van Occidental om het dit accute probleem op te lossen. Er werd een
Hawker Siddeley HS125 zakenjet gechartered in de UK om de specilaisten van Boots
and Coots naar Lybie te vliegen. Iedere sterveling die normaal gesproken naar
Lybie reisde moest een visum hebben dat weken van tevoren werd aangevraagd. De
enige internationale luchthaven met toegang tot het land was Tripoli. De
oliewinning bij Oxy 103 Alpha kwam als gevolg van de gas blow out volledig tot
stilstand en dit kostte de Lybiers miljoenen per dag. Het was dan ook
onvermijdelijk dat de gecharterde zakenjet binnen 1 dag toestemming had om
vanuit Londen rechtstreeks naar Oxy 103 te vliegen zonder de normale douane- of
visumperikelen. Deze vlucht viel toevallig op een zaterdag; onze 103A
onderhouds dag. Omdat we slechts gedeeltelijk op de hoogte waren van de
technische problemen bij Occidental en d het onderhoud van die dag niet was
geannulleerd waren we, 2 vliegers en 2 monteurs die dag op de reguliere tijd bij
Oxy 03 aangekomen. Het wekte ook bij ons wel enige bevreemding toen om een uur
of 9 's morgens plots een Hawker Siddeley zakenjet met Britse registratie een
landing maakte en een compleet ontvangstcomite zijn opwachting maakte. Voor de
hangar werd het toestel geparkeerd. De 6 passagiers die het toestel vervoerd had
werden in auto's geladen en voordat je erg in had was de rust weer neergedaald
bij de hangar. Slechts 1 auto bleef wachten om de crew van de Hawker op te
vangen en naar het kamp te vervoeren. Wel haast het laatste wat je op zo'n
moment verwacht is dat uit het vliegtuig naast de 2 vliegers ook een stewardess
stapt. Hoewel volstrekt logisch in het concept van het zakenvervoer per
businessjet past dit beeld niet in de harde wereld van de oliewinning in de
woestijn wat nog steeds een strikte mannenwereld is. De werkschema's zijn zwaar
en de kortste werkperiode is 4 weken gevolgd door 4 weken vrij. De Schreiner
vliegers zitten 2 maanden in de woestijn en hebben dan 1 maand vrij. De slaven
van de moderne tijd, ongeschoolde arbeiders uit India, Pakistan maar
voornamelijk de Filippijnen zijn helemaal slecht af met 11 maanden op en 1 maand
af. In de tegenwoordige economie van het jaar 2007 zie je deze
werkomstandigheden nog steeds in de gebieden van de Perzische Golf waar dit
soort arbeidsomstandigheden als normaal worden beschouwd. In deze setting van
mannen die lang van huis zijn valt er een vogel uit de lucht die neerstrijkt op
Omdat het oog van de gemiddelde business reiziger ook wat te wensen heeft is de dame in
kwestie daarbij zeker niet onaantrekkelijk.
Dat gegeven verspreidde zich als een olievlek door het kamp.
Het was dan ook niet verwonderlijk dat om de 12 uur 's middags
de messhall waar de Oxy medewerkers kwamen eten buitengewoon goed bezet was. Het
blijft mooi om te zien dat 400 man daar ontspannen pratend zitten te lunchen
totdat de dame in kwestie - het onderwerp van gesprek of gedachte van zovelen -
haar entree maakt in deze, uitsluitend door mannen bevolkte, bijenkorf. Het
gezoem van de lopende converstaies verstomt als de koningin haar intrede doet.
Want waarlijk een koningin is zij, en zijn wij allen niet bereid om ons aan haar
te onderwerpen en als slaven verder te werken onder haar heerschappij ? De
stilte die zij veroorzaakt is wel haast verpletterend te noemen.
Het zwembad mag zich die middag in een meer dan normale belangstelling verheugen
en dat is goed want ook dit stuk van het kamp heeft inmiddels het predikaat "koninklijk"
verkregen als onze gebiedster er voorzichtig haar baantjes trekt en wij niet
anders kunnen dan zwijgzaam op de kant zitten.
2 Dagen later werd Oxy 103 Alpha uit haar lijden verlost. De gasblow-out was
door de kerels van Boots & Coots onder controle gebracht en daarmee zat hun werk
er op. Toen de Hawker zakenjet zich met brullende motoren verhief van de
startbaan en koers zette naar Europa, naar Londen, toen ook kwam er een einde
aan het lijden van de achterblijvers. Het kamp kwam weer in het dagelijkse ritme
van hard werken en olie winnen. De messhall was niet helemaal vol rond het
middaguur. Er zwom weer eens een enkele man in het zwembad, maar veel bekijks
had ie dan niet.
Occidentals oliekamp was weer een mannenstaat geworden, een bijenkorf met alleen
maar darren en zonder koningin.
|